Niet tornen aan overtuigingen?

We leren het allemaal; de vraag beantwoorden wat de geplande communicatie gaat opleveren op het niveau van kennis, houding en gedrag van de doelgroep. En we weten het allemaal, gedrag veranderen is heel lastig.

Overtuigingen

Iedereen heeft zo zijn overtuigingen. Dat bleek ook weer eens duidelijk afgelopen week rond de campagne “Niemand verdient longkanker” van Longkanker Nederland die het ‘eigen schuld’- stigma rondom longkanker aankaartte. De discussies in de media en op social media gingen al snel over de keuzevrijheid van levensstijl en het wel of niet verantwoordelijk gehouden worden voor de gevolgen daarvan, of dat nou om roken of off-piste skiën gaat. Het ging ook veelvuldig over de schuldvraag van het verslaafd raken aan roken; ligt die bij de persoon die is gaan roken of bij de tabaksindustrie en overheid? Velen gingen het gesprek in met een gestrekt been. Ook in mijn eigen omgeving ging er geen dag voorbij dat ik niet zo’n gesprek voerde gezien mijn nauwe betrokkenheid als bestuurslid.  

Opluchting

Dan rijst bij mij al snel de vraag; kan je gedragsverandering ook bewerkstelligen zonder aan die persoonlijke overtuigingen te tornen? Want daar is haast geen beginnen aan, zeker niet bij een breder publiek. Eenvoudiger is wellicht om mensen te vragen iets toe te voegen aan hun overtuigingen. In het geval van deze campagne; dat als iemand zo’n vreselijke ziekte als longkanker blijkt te hebben, hij/zij wel wat compassie kan gebruiken. Waarbij dan qua gedrag alleen maar wordt gevraagd om mensen met longkanker net zo te behandelen als andere mensen met kanker. In de gesprekken die ik voerde leidde die toevoeging in alle gevallen tot opluchting. De eigen overtuigingen worden dus niet ter discussie gesteld? Er wordt alleen compassie gevraagd? Is dat alles?

Ja!

Zou het daadwerkelijk zo simpel zijn? Gedragsverandering te bewerkstelligen door wat toe te voegen in plaats van aan persoonlijke overtuigingen te tornen?

We zullen het zien! 

Kopje koffie doen bij Shell?

shellreclame

Ik zou niet direct denken aan Shell als ik ergens af wil spreken om koffie te drinken. Maar wist je dat ze daar Fairtrade koffie hebben? Daar adverteren ze dan weer niet mee. Blijkbaar is hun doelgroep daar niet zo erg in geïnteresseerd.

Waarom hebben ze dan wel Fairtrade koffie? Is het een uiting van hun merkbelofte? Wil Shell uitstralen duurzaamheid zo hoog in het vaandel te hebben? Denk niet dat velen Shell associëren met duurzaamheid. In tegendeel, Shell heeft niet veel vrienden in het duurzaamheidswereldje.  

Maar omgekeerd gebeurt ook vaak. Maatschappelijke organisaties die een prachtige missie hebben om de planeet te redden (of onderdelen daarvan) maar die dit niet doorvoeren op bedrijfsniveau; geen verantwoorde koffie serveren, geen duurzame lunches of hapjes bij events, geen beleid om duurzaam woon-werk verkeer van hun medewerkers te stimuleren en geen beleid over werk-gerelateerd vliegen.

Ook individueel handelen wat niet strookt met het merk wordt daar lang niet altijd intern aangekaart. De campagne directeur van Greenpeace International die veelvuldig van Luxemburg naar Nederland vloog voor woon-werkverkeer werd daar blijkbaar niet door zijn mededirecteuren op aangesproken.

Hoeveel bedrijven en organisaties doen de moeite om hun merkbelofte en merkwaarden daadwerkelijk door te vertalen naar hun eigen bedrijfsvoering, en medewerkers sensitief te maken daar ook naar te handelen? Is er niet nog een wereld te winnen qua positionering als dat wel consistent zou plaatsvinden?

Ik ben in ieder geval sneller geneigd aan Greenpeace te doneren als ook het individueel handelen van een directeur in lijn is met de merkbelofte van de organisatie. En ik zou sneller een kopje Fairtrade koffie drinken bij Shell als het merk Shell daadwerkelijk voor een duurzaam bedrijf zou staan.

 

Ytha Kempkes

Simplicity Advies